Hvordan gjøre klar din Airbnb til en ny sesong

Feb 16, 2025

Denne uken er vi i Frankrike, i vår Airbnb på Cap d'Antibes. For å spise lunsj i solen på uterestaurant, se mimosaen blomstre og kanskje ta en tur inn til karnevalet i Nice. Og så skal vi faktisk feire at det er 25 år siden vi forlovet oss, og ti år siden vi overtok leiligheten. Viktig å feire alt som kan feires.

Når vi først er her, benytter vi anledningen til å gjøre klar leiligheten til en ny sesong med utleie. Har du en Airbnb som trenger en liten revamp også? Eller lurer du på hva som kreves når man først er i gang med utleie? Her er listen min.

1. Få oversikt over hva som skal repareres

Det er alltid noe. Det vet alle som eier hus og hytter og leiligheter. Så vi går gjennom og setter opp en liste. Et sluk som er tett, en persienne som lugger, antagelig må motoren skiftes, et dusjhode som må byttes ut og en pære som må skiftes. Og så må aircondition vedlikeholdes. Alltid noe med den aircondition. Listen er satt opp, og håndverkere er kontaktet, så får vi håpe de rekker å komme før vi reiser hjem.

2. Kast det som er ødelagt og defekt

Dette er et tips som er like nyttig når man rydder hjemme, som når man rydder i sin Airbnb. Kast alt som er ødelagt (med mindre du klarer å reparere det). Alt som er defekt stjeler energi og det gir et dårlig helhetsinntrykk. Så gå gjennom skuffer og skap og kast gamle ting som ikke brukes, som bare ligger og tar opp plass. Wow, for en deilig følelse å bli kvitt det.

3. Få unna vårrengjøringen

At hytta eller leiligheten er ren har mye å si på hvilken rating du får. Og et par ganger i året er det deilig å gjøre det ekstra grundig. Da vasker vi i skuffer og skap, alle vinduer, vegger og tak hvis vi må. Det gjør underverker på tilbakemeldingen og ikke minst på følelsen VI får når vi er her.

4. Fyll opp lagerrommet

Så er det klart for å fylle opp lagerrommet med velkomstgaver, såpe, papir, kaffe og te. Da vet vi at alt basisutstyr er på plass for kommende besøk, og at vaskehjelpen kan forsyne seg av det hun trenger. Det gjør at jeg sparer tid og penger på å få hjelp av vaskehjelpen underveis med påfyll.

5. Gå gjennom tilbakemeldinger og finn forbedringspunkter

Tilbakemeldinger fra tidligere gjester er gull verdt. Både gode og dårlige. Hvis gjestene har påpekt ting som kan forbedres, vurderer jeg hvordan jeg kan oppgradere. Kanskje det er på tide å bytte ut gamle håndklær eller legge til ekstra puter? Hvis det er tilbakemelding på ting som ikke kan forbedres har jeg heller fokus på bedre forventningsstyring fremover.

6. Oppgrader annonsen

Det er lett å lage annonsen, og så bare la den ligge år etter år, uten å merke at noe har forandret seg. Min ble skrevet for ti år siden. Denne uken skal jeg gå gjennom den på nytt, med et kritisk blikk. Er det noe som er endret siden den ble laget første gang? Jeg ser på annonsen opp mot tilbakemelding fra gjestene, og prøver å bli enda bedre på å sette riktige forventninger.  

7. Ta nye bilder

Bilder er viktig. Både at de er fine, OG at de stemmer med virkeligheten. Lys, vinkler og sesongmessige endringer kan gi annonsen et et skikkelig frisk pust og tiltrekke enda flere leietakere. Så det står også på listen min denne uken. Etter at vinduene er vasket selvfølgelig.

8. Gå gjennom alle meldinger

Når jeg først er i gang med annonsen, går jeg også gjennom alle forhåndskrevne meldinger jeg sender ut i forbindelse med et opphold, og passer på at kommunikasjonen er klar, vennlig og profesjonell. De skal få meldinger av meg til rett tid med rett info, så de slipper å etterspørre ting. Det gjør også at det blir mindre jobb for meg fremover.

9. Oppdater restaurantguiden

Denne gangen oppdaget vi to nye restauranter i Antibes. Vi har alltid trodd det bare var barer, men når vi gikk inn oppdaget vi at de serverte mat og var superkoselige. Og en annen favorittrestaurant var lagt ned. Jeg får alltid spørsmål om restauranter fra gjester så jeg passer på å holde restaurantguiden oppdatert. Jo bedre guiden er, jo mindre jobb underveis.

10. Oppdater og print ut instruksjonsheftet

Jeg har et instruksjonshefte i leiligheten. Det har ligget der i ti år nå og er klar for en oppgradering. Jeg går gjennom og gjør endringer. Vi har ikke printer her så jeg får printe hjemme og ta det med meg neste gang jeg skal ned.

Sånn, da var listen komplett. Dette er mine topp 10 ting. Det høres kanskje litt overveldende ut, så derfor skal jeg gjøre det litt enklere for deg. Kutt listen i to. De første FEM punktene, bør gjøres to ganger i året, de siste fem kan du gjøre ved behov. Hvert annet år, hvert tredje år eller hvert tiende år.

Vi gjør det vi får til, og lar resten ligge til neste gang. For "PERFECT is the enemy of GOOD" som jeg pleier å si. Vi går for GOOD, og det holder mer enn nok. 

Mens vi koser oss i Frankrike har vi gjester på hytta på fjellet. En barnefamilie som er heldige med været, ah, ingenting gleder meg mer. De skaper minner for livet, på vår hytte. Det er en fin tanke. I tillegg finansierer det turen hit og mere til. 

Ønsker deg en super vinterferie, enten du er hjemme, på fjellet eller i varmere strøk. Og gleder meg til å dele mer med deg fremover.

Vil du høre mer? Bli med på "ønskereprisen" av mitt webinar, den 11. mars👇🏻

Jeg vil høre mer👈🏻

Vil du abonnere på denne bloggen? Ved å melde deg på aksepterer du mine personvernbetingelser (les mer HER)

Jeg vil aldri dele din informasjon med andre